FAQ

FAQ nu este o înjurătură, ci este acronimul de la Frequently Asked Questions sau Întrebări frecvente în română 😊. Mai jos am adunat cele mai des întâlnite întrebări adresate de către clienții noștri. În cazul în care nu găsești răspunsul la o întrebare care te interesează, trebuie doar să o scrii și vom reveni cu un răspuns cât mai detaliat.

întrebări și răspunsuri despre ipotecare.ro

Cât mă costă să lucrez cu voi?

Serviciul sau, mai bine spus, serviciile pe care le prestăm sunt 100% gratuite. Costul lor este achitat integral de către banca parteneră, fără a afecta în vreun fel costurile produsului de creditare.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Aveti dobânzi mai mari decât cele pe care le are banca?

Avem acces la exact aceleași produse pe care banca le poate intermedia prin sucursalele proprii! Când spunem BANCA, trebuie să luăm în considerare faptul că sunt 34 de bănci comerciale în România care au produse diferite. Noi ne asigurăm că vei primi cel mai bun produs, care ți se potrivește din punct de vedere financiar și din punct de vedere al proprietății pe care dorești să o achiziționezi.

Partea frumoasă este că de multe ori reușim să îți negociem costurile creditului sub produsul standard al băncii.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

De ce să aleg ipotecare.ro?

Obținerea unui credit ipotecar poate fi un proces lung, obositor și costisitor, iar pentru a fi sigur că timpul și banii tăi vor fi întotdeauna respectați, este recomandat să lucrezi cu profesioniști care să te consilieze exact așa cum ar face pentru ei și să:

- Se asigure că vei beneficia de cea mai bună ofertă de creditare potrivită ție, ținând cont atât de situația financiară, cât și de situația juridică a imobilului pe care dorești să-l cumperi.

- Să colecteze documentele financiare de care ai nevoie, explicându-ți atât de ce și pentru ce este nevoie de ele.

- Să obțină o preaprobare financiară de la banca unde urmează să contractezi creditul ipotecar.

- Să colecteze documentația juridică a imobilului direct de la dezvoltator, agentul imobiliar sau vânzător.

- Să analizeze documentația imobilului și să se asigure că ceea ce dorești să cumperi nu are probleme legale.

- Să pre-evalueze proprietatea pentru a fi sigur că plătești un preț corect.

- Să se ocupe de programarea semnării contractului de vânzare-cumpărare, a contractului de ipotecă și a celui de credit, asigurându-se că toate documentele sunt pregătite iar nivelul tău de stres este la nivelul minim.

- Să beneficiezi de multiplele avantaje pe care ți le oferă relația noastră cu partenerii noștri, începând cu posibile negocieri pentru produse ipotecare și continuând cu reduceri la produsele comercializate de către aceștia.

- Să fii ținut la curent cu produsele bancare ipotecare din piață și cu ceea ce se întâmplă în piața ipotecară din România. De asemenea, prin campaniile noastre de informare, te vom ține la curent cu modul în care ar putea arăta creditul tău în funcție de noile produse bancare apărute – astfel încât să știi dacă este momentul potrivit pentru o refinanțare sau dacă este oportun să faci o achiziție.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce se întâmplă după ce am completat interviul pentru credit?

Un coleg o să te contacteze pentru a discuta și pentru a-ți răspunde la orice întrebări ai putea avea. Este în regulă dacă doar ai vrut să faci o simulare de credit, poți să profiți și să pui mai multe întrebări. Dacă alegi să continui procesul de creditare, noi îți stăm la dispoziție. Nu uita, serviciile ipotecare.ro sunt complet gratuite.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Pot să fac doar o simulare de credit?

Desigur! Dacă ai trecut prin interviu (durează în medie 3 minute), simte-te liber să modifici orice valori în pagina de oferte . Dacă doar ai vrut să vezi care este creditul maxim, îți sugerăm să parcurgi și interviul ("Vezi ofertele") pentru a vedea cum ar arăta un credit ipotecar personalizat pentru tine.

Un coleg te va contacta ulterior pentru a discuta, însă dacă doar ai vrut să faci o simulare, poți să profiți de ocazie și să pui ce alte întrebări mai ai și îți stăm la dispoziție pentru când te-ai hotărât. Nu uita, serviciile noastre sunt complet gratuite!

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce este gradul de îndatorare sau DTI?

Gradul de îndatorare (DTI) reprezintă raportul dintre datoriile lunare ale unui individ și venitul său lunar. Acest indicator este influențat și de naționalitatea aplicantului, de valoarea dobânzii, de numărul de proprietăți deținute, de moneda creditului și de diverse perioade ale anului, când unele bănci pot avea un DTI mai mare.

DTI este utilizat pentru a evalua rata la care se încadrează un individ. Un DTI crescut înseamnă o rată mai mare și, implicit, un credit mai mare, dar vine și cu un risc sporit, deoarece o parte mai mare din venitul său este direcționată către rata lunară. În schimb, un DTI mai mic presupune un risc mai redus, dar și un credit mai mic.

DTI-ul maxim trebuie să respecte o limită și este reglementat de BNR, aceasta fiind o măsură de protecție.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Când merg la bancă, ce spun/ce fac acolo?

Colegii știu că v-am programat. Veți fi programați, în funcție de programul dumneavoastră, să semnați cererea în format digital.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Declarația pe proprie răspundere privind deținerea sau nedetinerea unui imobil în proprietate se face la bancă?

Declaratia se dă la bancă, iar în funcție de ea se stabilește valoarea minimă a avansului.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

În cazul în care rambursez parțial creditul ipotecar, ce este mai bine să fac, să reduc perioada sau rata?

În avantajul clientului este ca perioada să fie diminuată, nu rata, pentru că se plătește dobânda o perioadă mai scurtă de timp și automat suma pe care o rambursezi în plus devine mai scăzută. Totuși, trebuie să ții cont de ce anume ai real nevoie, iar în cazul în care dorești să ai costuri mai mici cu creditul pentru a putea investi în altă activitate personală, atunci opțiunea favorabilă este cea de a scădea rata.

Oricând dorești să rambursezi anticipat, este cel mai bine să te sfătuiești cu un consultant SVN Credit România pentru a afla cu cât ți-ar scădea perioada creditului sau cu cât ți-ar putea scădea rata.

Este avantajos ca rambursarea anticipată să se facă în primii ani, când dobânda este mai mare.

Pentru creditele cu dobândă fixă, din anul 2011 (aplicabil tuturor băncilor), nu mai este solicitat comisionul de rambursare. Totuși, în funcție de bancă, se poate solicita maxim 1% comision de rambursare anticipată.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Cât mă costă să rambursez creditul anticipat?

Rambursarea anticipată a unui credit ipotecar se poate face oricând, iar comisionul aferent rambursării este 0%; această regulă fiind reglementată atât prin regulamentul BNR, cât și prin OUG 52/2016. Valoarea sumei pe care o rambursezi va aduce impact fie asupra ratei, fie asupra perioadei creditului.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Cum fac rambursarea anticipată? Pun banii pe cont și se retrag automat?

Rambursarea anticipată se face la cerere, fie direct în sucursala băncii, fie prin intermediul aplicației de internet banking. În ambele cazuri, se completează un formular unde se specifică opțiunea clientului (diminuare de sold sau de perioadă). Luna viitoare, în funcție de opțiunea aleasă, rata se va schimba sau nu.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Plătesc dobânda pentru 30 de ani, chiar dacă închid creditul în 10 ani?

Dobânda se plătește până la momentul în care se face plata anticipată (parțială sau totală) + dobânda la zi (dobânda calculată de la data scadenței ratei și ziua în care se face plata anticipată). Dobânda se calculează la soldul rămas (suma rămasă de plată).

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Avansul de 15% se plătește și la bancă, și la dezvoltator?

Nu, cei 15% sunt banii pe care i-ați achitat deja vânzătorului/dezvoltatorului, pentru care trebuie să aduceți/faceți dovada achitării. Banca se va asigura că s-a plătit sau că urmează să se plătească cei 15% către vânzător/dezvoltator, din contul cumpărătorului/clientului.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Cum plătesc rata? Include asigurarea imobilului, de viață? Cum se face transferul asigurărilor și cui?

În funcție de bancă, cele două tipuri de asigurare (de viață și de imobil) sunt incluse în rată.

În alte cazuri, asigurarea de viață este opțională. Asigurarea imobilului este obligatorie, indiferent de bancă.

Plata celor două tipuri de asigurare a imobilului (facultativă și PAD-ul) se face în contul asigurătorului, nu al băncii, o singură dată pe an.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Contractez acum credit, chiar dacă imobilul este gata în următorul an?

Se poate face o preaprobare financiară, pentru a vedea dacă sunteți eligibil pentru credit, însă, doar după ce avem documentele finalizate ale imobilului (racordat la utilități, cadastru și înregistrare), se începe/reia procesul de creditare.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Asigurarea de viață se face pentru ambii aplicanți?

Pentru creditele care presupun încheierea unei polite de asigurare de viață care să acopere soldul creditului în cazul unui deces sau a unei invalidități permanente totale sau parțiale, cel care va fi asigurat este doar aplicantul principal. În cazul în care ambii participanți doresc să fie asigurați, va fi necesară și o asigurare de viață și pentru codebitor.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce se întâmplă cu creditul dacă am asigurare de viață?

În cazul nefericit al apariției unui eveniment ce duce fie la decesul sau invalidității totale sau parțiale a participantului la credit, compania de asigurări va plăti soldul rămas al creditului către banca finanțatoare.

Nu vor fi despăgubite cazurile în cazul în care decesul intervine din cauza bolii preexistente, fie ea declarată sau nedeclarată.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce înseamnă radierea ipotecii și ce trebuie să fac eu?

Radierea unei ipoteci poate interveni în două cazuri.

1. Ai achitat creditul, fie prin vânzarea imobilului fie prin plata lui din surse proprii și dorești să eliberezi cartea funciară de sarcina ipotecii băncii de la care ai obținut creditul ipotecar.

2. Ai refinanțat creditul la alta bancă și atunci în cartea funciară a imobilului îți vor apărea două ipoteci, una de la prima bancă și o a doua de la banca unde l-ai refinanțat.

În ambele cazuri, după ce ai rambursat integral creditul, banca este obligată să redacteze o declarație de radiere a ipotecii iar un notar trebuie să autentifice acea declarație pe care ulterior să o depună la ANCPI pentru a șterge sarcina băncii din cartea funciară.

Recomandăm ca după ce ai închis creditul integral să te adresezi funcționarului bancar pentru a te anunța când este redactată această declarație și să programezi vizita notarului în sucursala.

Pentru această procedură vei beneficia de suport din partea consultantului tău.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Care înseamnă DAE?

DAE înseamnă dobândă anuală efectivă și se referă la toate costurile asociate creditului tău. Independent de dobânda creditului tău se mai adună și costurile legate de evaluarea imobilului, asigurarea imobilului, asigurarea de viață (în cazul în care creditul presupune încheierea ei), comisionul de acordare, comisionul de administrare și orice alt cost care ar putea fi asociat cu creditul tău.

Este foarte important de știut că procentul adițional care este determinat prin împărțirea costurilor adiționale enumerate mai sus la o unitate de timp, acestea nu se aplică la sold și nu îți afectează rata lunară doar dacă recurența acestor costuri (ex. Comision de administrare) este una lunară.

Când alegi un produs de finanțare este foarte important să urmărești dacă pe lângă procentul de dobândă prezentat de către bancă mai există și un comision de administrare exprimat în procent și trebuie să determină valoarea acestuia anual și să o aduni la dobândă iar în acest mod poți să îți dai seama dacă acel produs rentează sau nu în comparație cu altul.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă nu mă încadrez la suma solicitată, primesc adresa de respingere?

Banca nu îți va pune la dispoziție o adresă de respingere dacă nu vă încadrați la suma solicitată ci doar la o suma mai mică.

Situația în care o bancă îți poate elibera o adresă de refuz a creditului este doar atunci când fie profilul tău nu corespunde criteriilor de eligibilitate ale băncii sau imobilul nu poate fi finanțat din considerente juridice, în ambele cazuri decizia trebuie să fie înregistrată în sistemul băncii după un proces de analiză atât financiară cât și juridică.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă imobilul nu este finisat complet se poate face evaluarea acestuia?

Da, pentru a putea fi evaluat, imobilul trebuie să fie întabulat și să aibă documentația cadastrală. Însă fiind nefinisat valoarea acestuia va fi cu siguranță mai mică față de a unuia finisat integral.

În situația aceasta trebuie să te asiguri că prețul imobilului corespunde cu valoarea evaluată a imobilului în stadiul în care se vinde.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Pot achiziționa/cumpara un imobil de la o rudă?

Da, cu specificația că acest tip de tranzacție nu este agreat de către mare parte dintre băncile comerciale în mod special dacă ruda este de gradul 1 (mama, tata). Pentru mai multe informații consultați cu noi.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă imobilul este “la gri”, cum se calculează valoarea imobilului?

Valoarea evaluată a imobilului va fi cu aproximativ 10 – 15% mai mică față de un imobil care este finisat.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

La cât timp după contractarea creditului pot face refinanțare?

Refinanțarea poate avea loc oricând cu mențiunea că anumite bănci solicită ca vechimea creditului să fie de minim un an.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Pot face mai multe refinanțări?

Ori de câte ori dorești, însă trebuie să ai în vedere costurile pe care le implică o refinanțare pentru a calcula amortizarea lor. Recomandarea noastră este ca atâta timp cât amortizarea costurilor nu s-ar face într-o perioadă ce nu depășește 1 an, aceasta tinde să fie inutilă.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă iau un credit cu dobândă fixă și dobânda va scădea peste o perioadă, îmi va scădea și mie?

Din păcate nu. În acest caz existând două opțiuni, fie refinanțezi creditul la alta bancă, fie încerci să negociezi cu banca unde ai creditul.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Pot beneficia de oferta cu dobândă redusă la virarea salariului dacă nu optez de la început pentru aceasta, ci doresc să vir rez salariul după o anumită perioadă de la contractarea creditului?

Este necesar să optați de la început pentru virarea salariului pentru a beneficia de reducerea dobânzii.

În cazul în care ați optat inițial pentru această ofertă și după o perioadă de la contractarea creditului renunțați la virarea salariului, dobânda va crește.

Dacă reveniți la virarea salariului în contul băncii la care aveți creditul, veți beneficia din nou de reducerea dobânzii, cu mențiunea că doar anumite bănci acceptă acest lucru după perioada în care s-a renunțat la virarea salariului.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

La semnarea finală veniți și dumneavoastră? Veți fi parte din contractual de credit?

De regulă nu participăm la semnarea creditului decât dacă se dorește în mod expres de către client. Consultantul nu este parte din contract, ci doar un intermediar în procesul de creditare.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce se întâmplă dacă nu achit rata?

Imediat ce ai depășit scadența cu 1 zi față de data ratei tale banca va începe să te notifice.

După 30 de zile de întârziere, banca raportează întârzierea în Biroul de Credit.

În cazul creditului de tip PRIMA CASA, după 60 de zile banca are dreptul să demareze, iar în cazul creditului ipotecar, după 90 de zil

În cazul în care nici după începerea acestei proceduri nu achiziții rata sau nu ajungi la o înțelegere cu creditorul, imobilul tău va ajunge să fie executat silit și se încep procedurile de vânzare prin licitație.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Pot garanta cu alt imobil pentru a nu plati avans?

Se poate scuti plata avansului prin aducerea în garanție a unui alt imobil, cu condiția ca valoarea acestuia să fie suficient de mare pentru ca gradul de acoperire cu garanții să fie minim . În acest caz valoarea creditului nu poate depăși 60% din valoarea totală a imobilelor aduse în garanție.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

De ce trebuie să fac asigurări pentru imobil? De ce trebuie să fac și asigurarea facultativă?

Banca dorește menținerea și funcționarea în parametrii optimi a imobilului, astfel că, pentru acoperirea și soluționarea cât mai rapidă a posibilelor daune, este necesară asigurarea imobilului.

Asigurarea facultativă este, de fapt, opțională doar în cazul imobilelor achiziționate fără credit ipotecar. În cazul imobilelor care se achiziționează prin credit este obligatorie. Aceasta are o acoperire mai mare decât polița obligatorie PAD care acoperă doar 20.000 eur din valoarea eventualei daune.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă am semnat contractul de credit doar pe numele meu și vreau să introduc ulterior un codebitor, se poate?

Nu, acest demers este posibil doar printr-o refinanțare cu participarea viitorului codebitor.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă antecontractul a fost încheiat doar pe numele meu, cum pot introduce un codebitor?

Da, dar doar dacă se va face un act adițional la antecontract pentru introducerea a încă unei persoane care ulterior va deveni codebitor.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Se poate plăti avansul de o altă persoană decât titularul/titularii?

Avansul trebuie să fie plătit în exclusivitate de către titularul/titularii și asta pentru a demonstra contribuția lor directă din surse proprii.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Cum se calculează valoarea creditului dacă vreau să fac un credit in lei și plata o voi face in euro?

Valoarea creditului se calculează la cursul BNR din ziua semnării antecontractului sau din ziua aprobarii creditului. Dacă la data semnării cursul este mai mic, diferența se scade din valoarea creditului stabilită inițial, iar dacă este mai mare, se achită diferența de curs valutar de către client.

În același timp, înainte de a se face plata se face conversia sumei din lei în euro la un curs preferențial și numai după aceea se operează plata conform specificațiilor din contractul de vânzare cumpărare.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Dacă detin un imobil achiziționat prin credit ipotecar și doresc să il vând pentru a cumpăra alt imobil, pot sa transfer ipoteca pe noul imobil, fara sa inchid creditul?

În acest caz este necesar să închideți creditul, iar pentru noul imobil se va contracta un alt credit.

Același principiu se aplică și în cazul în care ai un cumpărător care și-ar dori să preia creditul, orice transfer de proprietate sau ipotecă se face prin închiderea creditului inițial și apoi contractarea unuia nou.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Cat de vechi poate fi un imobil pentru a fi eligibil de achizitionare prin credit ipotecar?

Vechimea imobilului nu constituie un criteriu de descalificare a tranzacției, dar sunt bănci care pot solicita un avans mai mare sau care nu agrează documentația juridică a acestuia.

Indiferent de vechimea imobilului acesta trebuie să fie locuibil și să nu aibă risc seismic, în mod special risc I și II.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

Ce tip de rate sa aleg, egale sau descrescatoare?

Ratele descrescătoare sunt 100% în beneficiul tău și asta pentru că începi să rambursezi mai multă dobândă încă de la început iar dobânda aplicându-se la soldul creditului vei ajunge să rambursezi o valoare mai mică.

Minusul pe care îl aduce acest tip de rate presupune că rata ta va fi mult mai mare în prima treime a perioadei de creditare față de cea pe care o ai în cazul ratelor egale.

Acest aspect se datorează faptului că valoarea principalului pe care il rambursezi lunar rămâne aceeași pentru a te încadra în termenul de rambursare al creditului.

Un alt minus este că din cauza faptului că banca va ține cont de rata inițială a creditului, este posibil să nu te încadrezi la suma de care ai nevoie pentru că depășești gradul de îndatorare admis.

De exemplu, la un credit de 300.000 lei acordat pe o perioadă de 300 de luni cu o dobândă de 7%, rata ta ar fi 2500 lei dacă optezi pentru rate egale iar dacă alegi varianta de rate descrescătoare aceasta ar fi 3250 lei scăzând cu aproximativ 10 lei pe lună până la terminarea perioadei de creditare.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta? Ne poți scrie pe adresa office@ipotecare.ro.

N-ai găsit raspunsul la întrebarea ta?

Contacteaza-ne